“Verbeterd recept”

Waarom zou je een recept willen verbeteren dat al jaren bestaat en wordt gekocht? Mijn eerste gedachte is dan, hebben ze het goedkoper kunnen fabriceren en proberen ze ons in slaap te wiegen met de term ‘verbeterd’. Ze hebben ons niets gevraagd toch? Wij kopen het, waarom dan? Daarnaast is ‘beter’ niet voor iedereen hetzelfde. De één houdt meer van zuur en de ander meer van zoet. Mijn boerenverstand zegt dan: Creëer een andere versie naast de bestaande die verkocht wordt en vele vaste klanten kent.

Een mooi voorbeeld vind ik de volkoren broodjes uit het assortiment van de Appie. Deze zijn per zes verpakt in een plastic zak. Prima broodjes en aanzienlijk beter dan de gewone zogenaamde bruine bolletjes. Volkoren met voldoende vezels zodat de darmen ook iets te doen hebben. Wij eten ze al jaren. Onlangs werd de verpakking voorzien van een paarse sticker met de welluidende tekst: ‘Verbeterd recept’. Ik koop dus, zoals ik gewend ben, een pak van die verbeterde bolletjes en ben dus benieuwd naar die verbetering. Er was namelijk niets mis met het bestaande recept. De volgende ochtend werd één en ander duidelijk. Het gewicht van de broodjes was aanzienlijk lager dan gewend. Luchtiger was het juiste woord. Heel veel luchtgaatjes in het broodje. Gezien het feit dat we de oude broodjes reeds hadden verorberd konden we het verschil in gewicht niet meer meten. Als vrije gok durf ik te beweren dat er een 20% verschil was gerealiseerd. Knap werk dus van die bakkerij. Willen ze ons laten afvallen of ligt er een andere reden aan ten grondslag? Winst, is denk ik het toverwoord, want een reductie van 20% is aanzienlijk te noemen. Wellicht nog de achterliggende gedachte: ‘Dan kopen ze er meer om aan de juiste mate van verzadiging te komen’. Een winstpakker zou ik het noemen. Winst voor iedereen die ze maakt en koopt. Een minder zware boodschappentas, minder inname van calorieën en als klap op de vuurpijl de illusie dat het beter is. Het staat er immers op, want die paarse sticker liegt niet.

Onlangs was er nog een verbetering te bespeuren. Althans, volgens de leverancier. In dit geval GSK. De geweldige tandpasta van het merk Parodontax was ineens gereduceerd tot een zoetige kauwgom-achtige vies smakende derrie. Het was gedaan met die frisse zoutige perfecte tandpasta die wij al meer dan dertig jaar gebruikte. Ter overtuiging van ons gelijk zagen wij op Radar dat meer mensen onze mening deelde. Mijn vrouw liet het er niet bij zitten en nam contact op met GSK. Ze werd vriendelijk te woord gestaan. Nee, het oude recept was, naar alle waarschijnlijkheid, te lastig om te maken en het nieuwe recept voldeed volgens die vriendelijke dame aan de telefoon. Jammer hoor. Wij kopen het niet meer.

Naast deze voorbeelden is me nog iets opgevallen. De GSM wordt iedere keer verbeterd. Er zijn nu al types met drie Camera’s en een mega opslag ter ondersteuning. Je vraagt je af waar het goed voor is. Hij is immers bedoeld om mee te bellen. De halve wereld loopt er nu mee rond met een apatische blik en creëert een soort van asociaal gedrag door niemand meer aan te kijken. De mobiel is het ultieme middel om afstand te verkrijgen tot de medemens. Als je de reclame wilt geloven kun je niet meer zonder. Jammer dat wij mensen ons zo laten opfokken door de industrie. Ga terug naar de basis en het leven wordt weer als vanouds. Echte contacten zonder afstand. Meer avontuur. Lol met elkáár in plaats van met een machientje. Voel de zon als hij schijnt en fiets weer met twee handen aan het stuur zodat je ook kunt zwaaien naar een bekende mocht je die ineens weer zien. Dat voelt veel beter dan dat staren naar een beeldscherm dat geen leven heeft. Leeg en gevaarlijk die GSM en die schijnwereld die zogenaamd fantastisch is. Écht is beter. Veel plezier weer in de echte wereld!!!


Twitter Facebook LinkedIn Volgen


“Verbeterd recept”

“Een bewogen jaar”

Kan een term u gelukkig maken?

“Viagra-nieuws”

“Logistieke specialist”

“Potage aux viande”