“Tandpasta”

Terwijl ik een boek aan het schrijven ben over het pretgevoel bedenk ik steeds meer gevallen waarbij een goed gevoel om de hoek komt kijken. Ik ga het nu hebben over reclame. En dan bedoel ik niet het reclameren na een teleurstelling, nee. Ik doel hiermee op de beloftes die worden gedaan.


Laten we eerst eens kijken naar tandpasta. Dat wordt gepresenteerd als een wondermiddel. Binnen tien dagen resultaat wordt er gesteld. Dan bedoelen ze dus wittere tanden. Ik heb ze allemaal geprobeerd inclusief de schuurmiddelen en na mijn bevindingen kan ik u met enige stelligheid mededelen dat ze geen van allen het beloofde resultaat opleveren. Het is ook onmogelijk vanwege het onomstotelijke feit dat de beginkleur bepaald wat er mogelijk is. Je kunt vuil verwijderen en theeaanslag van diezelfde dag of als uw tanden niet al te poreus zijn, van meerdere dagen, maar wonderen worden niet verricht. Geel is geel en dat wordt niet wit, tenzij je naar een specialist gaat die schildjes of kronen plaatst. Dan heb je een keuze qua witheid.


Tijdens mijn testonderzoek van de tandpasta’s is me ook iets opgevallen. Van een bepaald merk had ik twee tubes omdat ik die graag gebruikte. Toen de eerste leeg was en ik de tweede pakte viel mij op dat de opening anders was. Het gaatje was groter. Ik pakte die vorige, die al in de afvalbak was beland erbij, en hield ze naast elkaar. Ja hoor, beduidend groter. Het kwartje viel. Op de reclame wordt altijd een streepje tandpasta op de borstel gebracht van het begin tot het eind van de borstelharen.


Nu ben ik rekenkundig een beetje begaafd en dacht dat is slim. Ik ben naar de kelder gegaan en heb mijn schuifmaat uit de gereedschapskist gepakt en ben gaan meten. Mijn gevoel had mij niet bedrogen. 1 millimeter meer betekent al gauw 40% meer uitstroom als je de instructie van de reclames zou opvolgen. Je kunt dat simpel uitrekenen met een oppervlakte formule. Verrekte slim bedacht. Waarschijnlijk hebben ze ook nog gepoogd om de borstels langer te maken zodat de tube nog sneller leeg is.


De tubes zijn ook zo ontworpen dat ze nooit volledig leeg gaan. Dit ongeacht hoe hard je knijpt. Openknippen is de enige optie die rest. Ik heb nog met het idee rondgelopen om een tandpastatube-reduceeropzetstuk te gaan bedenken, maar gezien de grootte van die bedrijven en een beperkt budget heb ik dat maar achterwegen gelaten. Dan hadden zij vast weer een ander schroefdraad of tubemodel gemaakt. In ieder geval durf ik te stellen dat het pretgevoel qua tandpasta niet te vervullen is. Blijf dromen dus.


Twitter Facebook LinkedIn Volgen


Reacties

Beste naamgenoot,
Jij zou een goede rechercheur zijn geweest. Je pluist alles nauwgezet uit! In je vorige blog schrijft je iets over je burn-out. Ook daar kom je samen met Anita wel weer uit! Ik kijk iedere week uit naar je blog.
Hartelijke groeten en sterkte van Yolanda en Aad
Adriaan Ott, op 08-10-21
Leuk dat u reageert, Ja, ik ben nogal van de details. Hartelijk dank voor uw interesse. Met vriendelijke groet,
Adriaan Lucas

“Tandpasta”

“Een bewogen jaar”

Kan een term u gelukkig maken?

“Viagra-nieuws”

“Logistieke specialist”

“Potage aux viande”