"De Doelen"

“De Doelen”

In Rotterdam was er ooit een bijeenkomst van een Amerikaans bedrijf, welke een prachtig product op de markt bracht dat je leven zou veranderen. Ik werd uitgenodigd om mee te gaan door een kennis uit Leidschendam. De Doelen in Rotterdam, daar werd het georganiseerd en het zou een lucratieve zaak zijn en belangrijk dat je meedeed. Ik dacht, ach, wat kan mij het schelen. Ik kon meerijden en voor hapjes en drank werd gezorgd. Gezellige boel, dacht ik. Uit het gehele land kwamen ze en de zaal zat vol. Het begon met gedempt licht en een gigantisch scherm waarop een en ander werd geprojecteerd. De aanvang was shockerend, een straaljager denderde door het beeld met veel lawaai en ging verticaal omhoog zo ver het oog reikte. Toen in megaletters de veelbelovende tekst The sky is the limit.’ Gedurende het eerste uur een lezing over hoe rijk je wel niet kon worden met het multilevelmarketingsysteem. Wellicht wel eens van gehoord? Zo niet, hier een kleine samenvatting. Je koopt een artikel in (let wel, minimale afname) bij de organisatie. Dan zoek je tien mensen die ook mee willen profiteren en die staan dan bij jou op de lijst. Zij kopen weer van de organisatie. Het betreft een minimale afname van een respectabel bedrag vaak 500 gulden of meer als eerste bestelling. Jij krijgt provisie hierover. Deze tien vaak vrienden of bekenden krijgen als taak wederom tien gelukkigen uit te nodigen om mee te doen. Dan zit je al gauw op zn honderd afnemers met een grote verdeling van provisie. Ben je een actieve verkoper dan, heb je al gauw duizenden afnemers onder je en die leveren allen provisie op. Snelle rekensommen leren dan dat je je baan kunt opzeggen en gaan relaxen aan een of andere Costa in de zon. Nu weer terug naar de zaal. De Doelen. Spektakel dus en gejuich in de zaal. Geklap voor de Amerikaanse voordrager. Een kundig man, om zoveel mensen in vervoering te krijgen zonder enig woord over het product. Ik keek om me heen en dacht wie is hier nu gek. Ik de nuchterheid zelf of al die mensen in extase. Ik begreep er weinig van. Maar ondertussen wel zeer nieuwsgierig naar het product dat ons rijk moest maken. In die tijd had ik enige ervaring opgedaan in de verkoop en besefte dat het nooit zo eenvoudig kon zijn als dit. Maar verder nu. Nog steeds niets over het product. Ondertussen was iedereen duizelig van de cijfers. In gedachten werden boten aangeschaft, reizen geboekt en hypotheken afbetaald. Wouw, was de algemene tendens in de zaal. Na deze duidelijke uiteenzetting werden we uitgenodigd voor een drankje en wat lekkers en zou de presentatie van het product plaatsvinden. Nou dames en heren als er iets een deceptie was in mijn leven, ik ben nu negenenvijftig jaar en heb het een en ander meegemaakt, dan was dit het wel. Het ging hier om het meest niet nodige product in Nederland, een waterfilter. Het kwartje viel. Natuurlijk maakte ze de mensen gek met geld, want verder was er niets te vertellen. Wat moet je over een waterfilter vertellen. Het verbetert de smaak. Bijna onmogelijk, ons water is zo goed als smaakloos. Het vermindert de kalkaanslag. Nou, interessant. Het reduceert het chloorgehalte. Dubieuze claim. Maar de centen zijn belangrijk. Onderweg naar huis peilde ik de interesse. Twee van de vier meerijders gingen zeker meedoen. Diegene die mij had uitgenodigd vertelde trots dat hij hem zelf had geïnstalleerd in zijn eigen woning en had alle bijproducten ook in behoorlijk aantal aangeschaft. Ik vroeg hem aan wie hij ze ging verkopen. Want immers volgens het systeem moesten alle wederverkopers die onder zijn lijst vielen en waar hij rijk van zou worden, bij de organisatie inkopen. De prijs viel ook enigszins tegen. De lieve som van vijfennegentig harde guldens per standaard unit. Eigenlijk geen geld voor gezond en helder water. Nu ben ik een snelle rekenaar en het viel me gelijk op dat de eerste bestelling dan nooit aan de vijfhonderd gulden kon komen. Dat werd minimaal vijfhonderd en zeventig gulden. Hij vertelde ook nog dat je beter ruim kon inkopen omdat de vraag zo groot was dat een levering kon uitblijven of vertraagd kon worden en het was belangrijk om nu gelijk in te stappen anders miste je de boot. Ik heb de boot voorbij laten varen. Nog enigszins een poging gedaan om de vier lotgenoten van de lezing enig inzicht bij te brengen, maar dat is niet gelukt. De Amerikaan had een zaadje geplant en zijn werk naar behoren volbracht. Waarschijnlijk ben ik niet vatbaar voor indoctrinatie, want ik zal nooit de extase vergeten die heerste in die zaal. De Doelen, in Rotterdam. Wat een mooie ervaring was dat. En nu het mooiste. Jaren later was ik met een vriend in Parijs. We gingen naar een beurs waar innovatieve producten werden gepresenteerd. Een schitterend uitje. Lekker gegeten en veel gezien. En tot mijn verbazing kom ik daar de producent van, raad eens…, ja, datzelfde waterfilter tegen. Deze man en zijn bedrijf hadden niets te maken met de organisatie die het toentertijd verkocht middels het geweldige multilevelmarketingsysteem. De verkoopprijs van het filter viel mee, zes gulden per stuk. Ik ben trouwens erg benieuwd hoeveel waterfilters er liggen te verstoffen in kelders en garages. En van de gelukkige, die meededen aan de waterfilterverkoop, of beter gezegd, waterfilterinkoop.


Twitter Facebook LinkedIn Volgen


"De Doelen"

“Een bewogen jaar”

Kan een term u gelukkig maken?

“Viagra-nieuws”

“Logistieke specialist”

“Potage aux viande”